Zapraszam do polubienia mojej strony na facebooku :)

16 lekcji jakie wyniosłam z książki: "Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi"

Jest to jedna z najlepszych książek jakie czytałam (a raczej słuchałam). Z pewnością mogę polecić ją każdemu bez względu na wiek. Wbrew pozorom nie jest ona przeznaczona dla ludzi samotnych, a bynajmniej nie tylko. Zawiera ona wskazówki jak lepiej zrozumieć zachowanie ludzi, a lepsze relacje są jedynie skutkiem ubocznym. Oto kilkanaście, które udało mi się wynotować:

1. Krytykowanie jest bez sensu.

Bo tylko zmusza do obrony przed stawianym zarzutem. Człowiek skrytykowany nie ma czasu na przemyślenie swojego zdania, gdyż jedyne o czym myśli to to, żeby obronić swój honor. Jest zły o to, że ktoś w ogóle chce podważyć jego osobę, szczególnie w towarzystwie większej liczby osób.

2. Należy okazywać ludziom emocje.

Nic nie przybliża dwojga ludzi jak zwyczajna radość widniejąca na twarzy osoby, która idzie w naszym kierunku. Ciesz się na czyjś widok, a zapewniam cię, że ta osoba to odwzajemni :).

3. Ludzie potrzebują czuć się ważni.

Podczas rozmowy ludzie potrzebują dwóch rzeczy: albo się pochwalić, albo pożalić - mówiąc dosadnie. Oczywiście jest trzecia opcja - chce cię poznać, jednak skupmy się tylko na tych dwóch. O czym najczęściej się rozmawia w rodzinie? O chorobach lub o swoich osiągnięciach (lub swoich dzieci, małżonków itp.) Czasem, by ktoś uznał nas za osobę fajną wystarczy wysłuchać tego co ma do powiedzenia, jednocześnie pokazując zainteresowanie. Nie wierzysz? Sprawdź.

4. Nieśmiałe osoby należy zachęcać do mówienia o sobie.

Jeżeli ktoś nie mówi dużo to w 90% przypadków chce coś powiedzieć, jednak się krępuje. Ułatwisz rozmowę jeśli dyskretnie wyłapiesz jakiś szczegół danej osoby i ją o niego zapytasz. Wyszukuj rzeczy, które daną osobę interesują i zadawaj pytania otwarte, aby ta osoba mogła się otworzyć. Cenna rada dla mężczyzn chcących poderwać nieśmiałe panie. 

5. W towarzystwie, mówić o kimś tylko dobrze.

Niemiłe fakty zostawmy na potem. Nie ma nic gorszego niż krytyka kogoś w obecności innych. Chyba nic bardziej nie oddala i nie upokarza niż takie zachowanie

6. Podkreślać podobieństwa.

Przy nowo poznanych osobach, należy podkreślać rzeczy które was łączą. Sprawia to, że nie wydajesz się tak obcy/a. Należy również się ich doszukiwać jeśli do tej pory nie znaleźliście żadnego. 

7. Nie warto mówić ludziom, że się mylą.

Nawet jeżeli tak jest. Oczywiście po za pewnymi wyjątkami, gdy nie ma innego wyjścia lub chodzi o coś ważnego. Jeśli jednak nie jest to sprawa życia lub śmierci, lepiej po prostu trzymać język za zębami. Dla dobra osoby z którą rozmawiamy, jak i dla samej atmosfery.

8. Nie przerywać czyjejś wypowiedzi.

Banalne. Nie ma czego tłumaczyć,

9. Zachęcać, aby osoba zaprezentowała wszystkie swoje pomysły.

Rozwijajmy czyjąś kreatywność. Czasami naciskanie, by ktoś powiedział jeszcze i jeszcze więcej,  popłaca. Zdarza się, że powiedzą coś czego sami by się po sobie nie spodziewali i dodatkowo podziękują nam za odkrycie tego. Chyba wiecie o czym mówię. Mnie osobiście się tak zdarzyło, że mówiąc do kogoś o swoim problemie, sama podsunęłam sobie rozwiązanie.

10. Dać komuś pomyśleć, że idea wyszła od niego.

O co chodzi? Podsuwać dyskretnie komuś pomysły na tyle, żeby on myślał, że sam na nie wpadł. Taka drobna manipulacja przy której ludzie myślą, że masz na nich dobry wpływ.

11. Pokazywać, że czyjeś zdanie jest dla ciebie ważne.

12. Współczuć i starać się zrozumieć.

Nawet jeśli jest to trudne. Niektóre zachowania wydają się nam złe, jednak zamiary mogą okazać się zupełnie inne.

13. Odwoływać się do szlachetności.

I nie chodzi o manipulację. Odwoływać się nie gdy czegoś chcemy (Ty jesteś taki dobry, możesz mi pomóc), tylko w normalnych codziennych sytuacjach. (Masz bardzo dobrą orientację w terenie, może ty trzymaj mapę.)

14. Wpływać na kogoś, udając że ktoś posiada już daną cechę.

Chcesz, by ktoś był bardziej kulturalny przy tobie? Traktuj tą osobę jakby była najlepiej wychowana. Osoba ucieszy się, że masz ją za taką i zrobi wszystko byś nie zmianił/a zdania. Np. gdy w towarzystwie nowo poznanych osób, ktoś powie, jesteś bardzo kultaralny/a, to myślę, że nawet jeśli normalnie przeklinasz, to przy tych osobach nie zrobisz tego, bo zwyczajnie będziesz chciał/a, żeby ta opinia taka pozostała.

15. Zadawać pytania zamiast wydawać rozkazy.

To można zastosować także w przypadku znajomych osób. Chętniej wypełniamy polecenia, gdy mamy wybór czy je spełniać czy nie. Lepiej także wyglądamy w oczach innych.

16. Mieć dobrą opinię o ludziach.

Wtedy ludzie będą chcieli, starać się abyśmy tej opinii nie zmienili.


Powyższe punkty zawierają dosyć skrócone przesłania tego poradnika, jednak jest ich znacznie więcej, więc polecam przeczytać ją samemu. Audiobook jest dostępny na youtube.com, wystarczy wpisać tytuł w wyszukiwarce.

"Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi"

Komentarze

  1. Oj tak nie cierpię jak ktoś przerywa wypowiedź to świadczy o szacunku do drugiego człowieka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem świeżo po przeczytaniu, świetna książka, chociaż chyba bardziej przydała mi się ta pod tytułem "Jak przestać się martwić i zacząć żyć".

    Jak Cię interesują podobne tematy zajrzyj czasem do mnie;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam, że faktycznie sporo wyciągnęłaś wniosków z tej książki. Koniecznie muszę ją przeczytać, mimo że wiele Twoich lekcji stosuję na co dzień :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepiekne cytaty. Coś wspaniałego!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja poprostu jestem sobą :)
    Cytaty może fajne ale niekiedy dla mnie nie do wykonania bo mam tzw. Cholerny charakterek ;)
    Jeżeli ktoś gada farmony to mu to mówię.
    Le ludie do mnie wracają :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta książka jest super. Przeczytałam ją całą i wyniosłam z niej wiele mądrości. Niby ma tak proste przesłanie, ale w codziennym życiu łatwo zapomnieć, jak powinno się zachowywać wobec innych ludzi.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty